Info, Slaapkamers

Vind de ideale matras

Vind de ideale matras

Hoe je ideale matras kiezen?

Een ideale matras kiezen is absoluut niet eenvoudig. De ideale matras hangt namelijk af van heel wat factoren: je slaaphouding, je gewicht, eventuele medische problemen, je lengte en uiteraard ok je persoonlijke voorkeur.

In dit artikel zullen we trachten je wegwijs te maken in de vele opties die er vandaag de dag te vinden zijn.

Laat ons eerst starten met de verschillende soorten matrassen, want matrassen komen in verschillende maten, materialen en samenstellingen.

Koudschuimmatras
Koudschuim past zich heel makkelijk aan je lichaam aan. De spanning op het matras blijft goed en biedt een goede ondersteuning. Een matras van koudschuim is een goede keuze voor mensen die onrustig slapen en veel van houding veranderen. Tevens voelt het lekker warm en behaaglijk aan. Een extra voordeel voor koppels is dat het matras tijdens het bewegen weinig geluid maakt.

Latex matras
Dit is een goede keuze voor mensen die op hun zij of buik slapen. Het is lekker zacht, biedt goede ondersteuning en helpt bij rugpijn. Maar heb je een latexallergie of transpireer je veel, laat dit matras dan links liggen.

Matras met springveren
Buik- en rugslapers hebben baat bij een matras met springveren in de kern. Het ligt wat steviger, voelt lekker koel aan en biedt een goede ondersteuning. Ook als je rustig slaapt en weinig beweegt, is dit een goede keuze.

Traagschuimmatras
Traagschuim wordt ook wel geheugenschuim of memory foam genoemd. Het past zich helemaal aan jouw lichaam aan, zodat je altijd je eigen plekje terugvindt. Als je even tussendoor naar het toilet bent en weer in bed kruipt, dan is dit plekje nog goed voelbaar. Traagschuim springt namelijk niet zo snel terug in de oorspronkelijke vorm als koudschuim. Het is lekker warm, past bij iedere slaaphouding en maakt weinig geluid als je je omdraait. Let wel: als je veel transpireert is dit matras snel te warm.

Persoonlijke kenmerken en voorkeur
Nu je weet welke matrassen er ongeveer zijn, dien je nog te bepalen wat jouw ideale matras is.

Slaaphouding
Op de zij, de rug of de buik?

De een slaapt liever op een zacht matras en de ander heeft het liever iets harder. Welke hardheid het beste is heeft ook te maken met je slaaphouding. Als je op je rug slaapt mag het harder zijn dan wanneer je op je zij slaapt. Voor mensen die op hun zij liggen is het belangrijk dat het matras zich voldoende naar het lichaam vormt waardoor de rug recht ligt tijdens het slapen.

Buikslaper
Wanneer je op je buik slaapt, krijg je van nature een hollere rug. Dat kan leiden tot rugklachten op langere termijn. Een buikslaper krijgt gedurende de nacht de meeste druk op onderrug en nek. Een stevig of medium matras is daarom doorgaans het meest geschikt. Op die manier krijgt uw lichaam de meeste ondersteuning en wordt de druk op nek en rug geminimaliseerd.

Zijslaper
Ben jij een zijslaper? Dan ligt de grootste druk vooral op je schouders, heupen en knieën. Voor de zijslaper is het vooral belangrijk dat de ruggengraat gedurende de nacht in een rechte lijn blijft liggen, vanaf de nek tot onderaan het staartbeen. De heupen en schouders moeten dus enigszins in het matras weg kunnen zakken. Een medium of soepel matras is daarom doorgaans het meest geschikt.

Rugslaper
Toch eerder een rugslaper? Dan bevinden de voornaamste drukpunten zich van je schouders tot aan je heupen. Kies een matras die voldoende kan inzakken in deze zone, en de smallere punten van je lichaam stevig ondersteunt. Dat het lichaam de natuurlijke S-vorm behoudt, is voor de rugslaper het belangrijkst. Daarnaast moet de rugholte voldoende ondersteuning ontvangen.

Een medium matras is doorgaans het meest geschikt. Zo blijven de rugwervels in hun natuurlijke vorm én ligt uw rug niet in een te holle stand.

Gewicht
Uw gewicht is van belang voor de beleving van een matras. Bent u erg licht (bijvoorbeeld onder de 60 kg), dan kan een harder matras gauw té hard zijn voor uw lichaamsgewicht. Hetzelfde matras kan voor iemand met een zwaarder gewicht wél comfortabel liggen.

Twijfelt u over de hardheid in combinatie met uw gewicht, dan kunt u ons altijd vragen om een advies.

Lengte
De lengte van het matras moet goed passen bij uw bed én uw lichaamslengte. Bij een gemiddelde lengte voldoet een standaard matras van 200 cm prima. Bent u echter lang, dan is een matras van 210 cm of zelfs 220 cm beter. Het ideale matras is circa 20 centimeter langer dan uw lichaamslengte.

Warmte
Heeft u het snel koud of warm tijdens uw nachtrust? De keuze van een matras kan daarin helpen. Vindt u uw bed vaak te warm, kies dan voor een matras (en dekbed) met een hoog ventilerend vermogen. Heeft u het juist snel koud? Kies dan voor een minder ventilerend matras, bijvoorbeeld in combinatie met een donzen dekbed.

Allergieën
Heeft u allergieën, dan is het belangrijk daar in de keuze van uw matras rekening mee te houden. Bent u allergisch voor een bepaalde materiaalstof of huisstofmijt? Houd de samenstelling van de matras in de gaten en kies voor een anti-allergie matras.

Ventilatie en vochtregulatie:
Tijdens je slaap verlies je ongeveer een ½ liter vocht. Goede ventilatie en vochtdoorlaatbaarheid zijn dus belangrijk, zeker wanneer je het meestal snel warm hebt of veel transpireert.

Je beste matras testen: nodig of niet?
Kies je matras niet op basis van een vlugge test in de winkel, maar laat je leiden door persoonlijke kenmerken (houding, allergieën, warmtegevoeligheid, enz.). Enkele minuten op een matras liggen, is helemaal niet hetzelfde als er elke nacht op slapen.

Denk je eraan om een nieuwe beste matras te kopen? Dat is een investering voor de komende 10 jaar! Wees dus zeker dat je het model koopt dat het best bij je past.

Laat onze specialisten weten welke van bovenstaande elementen kenmerkend zijn voor je slaapDNA, zodat we je een gepaste matras kunnen voorstellen.

Terug naar de lijst